Психологија иза лајкова: Зашто жудимо за валидацијом друштвених медија

Kreirano 19 septembar, 2024
допамин

Моћ једног лајкова на друштвеним мрежама далеко превазилази једноставно додиривање екрана. Било да је у питању Фацебоок, Инстаграм или ТикТок, лајкови имају способност да промене нашу самоперцепцију, побољшају наше расположење, па чак и диктирају наше понашање на мрежи. Али шта је то са овим виртуелним климањем одобравања што нас тера да се враћамо по још? Психологија која стоји иза лајкова удубљује се у разлоге зашто су ове метрике тако заразно награђиване. Разумевањем когнитивних и емоционалних утицаја добијања лајкова, можемо стећи увид у дубље ефекте друштвених медија на наше ментално благостање. Са психолошког становишта, сваки пут када добијемо лајк, наш мозак покреће ослобађање допамина — неуротрансмитера одговорног за задовољство. Ово доводи до стварања повратне спреге, где корисници стално траже валидацију у виду лајкова и позитивних коментара. Али поред непосредног осећаја задовољства, психологија која стоји иза лајкова укључује дубље, често несвесне мотивације које се везују за нашу потребу за друштвеним прихватањем и статусом.

Допамин и систем награђивања

Лајкови покрећу систем награђивања мозга, ослобађајући допамин на исти начин као што једете своју омиљену храну или добијете комплимент. Студије су показале да ово издање може изазвати зависност, стварајући циклус тражења валидације путем лајкова и дељења. Ово ствара оно што се често назива „допаминска петља“, где корисници стално објављују садржај у нади да ће добити позитивно појачање.

Фактор друштвеног одобравања

Људи су инхерентно друштвена бића и потреба за одобравањем је уткана у нашу психологију. Лајкови на друштвеним мрежама делују као облик друштвене валидације, јачајући нашу жељу да будемо прихваћени у оквиру групе вршњака. Када добијемо лајкове, као да нас дигитална заједница подржава, што може довести до појачаног осећаја самопоштовања и припадности. Са друге стране, недостатак лајкова може изазвати осећај одбачености и неадекватности.

Улога ФОМО-а (страх од пропуштања)

Психологија која стоји иза лајкова је уско повезана са страхом од пропуштања (ФОМО). Пошто корисници виде да пријатељи и утицајни људи добијају хиљаде лајкова, могу се осећати под притиском да одрже сличан ниво друштвеног ангажмана. Ово подстиче понашања као што је чешће објављивање или ангажовање у стратегијама „свиђа ми се“ ради повећања видљивости и одобравања. Страх да ћете бити изостављени или непримећени може довести до анксиозности и незадовољства.

Утицај на ментално здравље

Док примање лајкова може привремено повећати самопоштовање, дугорочни ефекти на ментално здравље могу бити штетни. Студије су повезале велику употребу друштвених медија и потрагу за склоностима са повећаном анксиозношћу, депресијом и нижом самопоштовањем. Потреба за сталном валидацијом може довести до емоционалне исцрпљености, посебно када корисници осећају да њихов садржај не добија довољно пажње.

Закључак

Психологија која стоји иза лајкова наглашава моћну раскрсницу између друштвених медија и људског понашања. Иако лајкови могу пружити привремена осећања задовољства и валидације, они такође могу подстаћи дубљу потребу за одобравањем која утиче на ментално здравље и благостање. Препознавањем психолошких покретача који покрећу нашу жељу за лајковима, можемо предузети кораке да пажљивије управљамо својим навикама на друштвеним мрежама, дајући приоритет истинским везама у односу на површне метрике.

допамин

Када корисник добије лајк на друштвеним мрежама, систем награђивања мозга се активира, ослобађајући допамин, који је повезан са задовољством и задовољством. Ово ствара петљу појачања која чини да појединци желе да објаве више садржаја у нади да ће добити више лајкова.

Да, претерано фокусирање на стицање лајкова може допринети проблемима менталног здравља као што су анксиозност, депресија и осећај неадекватности. Потреба за сталном друштвеном валидацијом може оставити кориснике да се осећају емоционално исцрпљеним ако њихов садржај не добије очекивани ангажман.

Притисак да се често објављује често је вођен страхом од пропуштања (ФОМО). Видети да други добијају много лајкова и ангажовања може подстаћи кориснике да објављују више како би остали релевантни и задржали друштвено одобравање у својој заједници или групи вршњака.